Răzvan Bagherea, Director Organizare și Resurse Umane în cadrul Aquila, a răspuns întrebărilor Revistei Progresiv, într-un interviu despre provocările pieței de logistică și oportunitățile viitoare

Răzvan Bagherea, Director Organizare și Resurse Umane în cadrul Aquila, a răspuns întrebărilor Revistei Progresiv, într-un interviu despre provocările pieței de logistică și oportunitățile viitoare. Interviul îl puteti citi mai jos, iar articolul integral este disponibil în ediția digitală a revistei.

 

1. Cum apreciați evoluția pieței de distribuție din România în ultimul an, având în vedere contextul generat de criza sanitară?

R: Pandemia a creat un dezechilibru în toate domeniile, însă compania noastră nu a oprit activitatea în niciun moment, reușind să traverseze această situație gravă sanitară printr-o bună organizare. Un obiectiv major a fost și rămâne siguranța tuturor colegilor noștri. Echipa noastră de management a situațiilor de criză  a monitorizat zilnic întreaga situație epidemiologică. Având dorința de a eficientiza continuu activitatea, în ultimul an am fost parte dintr-o industrie vitală pentru economie, care a facilitat ajungerea produselor la consumatori, chiar și în condițiile dificile generate de pandemie. Împreună, am reușit să menținem activitatea economică și să evităm posibile situații dificile, provocate de lipsa temporară a bunurilor de primă necesitate.  

La nivelul pieței de distribuție , este prognozată o creștere anuală medie de 5% în următorii 5 ani. Acest lucru confirmă faptul că piața în care activăm este una solidă, cu potențial de creștere, iar reziliența pieței a fost dovedită în pandemie. Experiența noastră și ce vede în restul Europei de Est ne spune că mai avem loc de creștere rapidă pe piața distribuției din România.

2. Cum ați resimțit creșterea prețului la petrol și carburanți? Ce estimări aveți pentru perioada următoare, având în vedere tensiunile prezente la nivel european?

R: Inflația a devenit o chestiune de interes pentru toate țările europene, deoarece ne confruntăm cu cea mai mare creștere din ultimii 3 ani. Pe parcursul dezvoltării afacerii noastre, ne-am confruntat mereu cu fluctuații ale prețului carburanților și am învățat în timp să minimizăm impactul asupra business-ului, prin negocierea unui preț mai bun, reflectat în prețul final.

În acest context, compania noastră își asumă o serie de angajamente în ceea ce privește responsabilitatea socială și de mediu, cum ar fi reducerea în 5 ani cu până la 10% a amprentei de carbon, prin diverse măsuri ce dorim să le implementăm. De asemenea, vizăm dotarea forței de vânzări cu vehicule echipate cu motoare de ultimă generație, puțin poluante și electrice. Până în 2024 vrem ca 100% din flota auto să fie compusă din vehicule Euro 6. Mai mult, grupul a achiziționat anul acesta un număr de 14 autoturisme cu combustibil alternativ (GPL), iar pentru 2022 analizăm demararea unui proiect pe zona de transport domestic cu un cap tractor alimentat cu gaz natural.

3. Cum ați descrie relația de anul acesta cu ceilalți jucători din piața de FMCG? Ați întâmpinat probleme pe vreun segment al lanțului de distribuție?

R: Suntem de 4 ani pe primul loc în România în topul companiilor de distribuție. Ne mândrim cu poziția noastră pe piață, dar asta ne obligă să păstrăm cel mai înalt nivel al serviciilor oferite clienților noștri, astfel încât să fim nu doar un lider, ci și un exemplu pentru restul jucătorilor din acest domeniu. Concurența aduce progres și ne adaptăm în fiecare zi la noile trenduri, la cerințele de mediu și trendurile din domeniul digitalizării. Încheierea cu succes a Ofertei Publice Inițiale reprezintă o oportunitate pentru noi de a achiziționa alte companii care au branduri puternice în portofoliu și de a ne extinde gama de produse.

4. Cât de importantă este, din punctul dvs. de vedere, implementarea unor tehnologii precum ERP sau Warehouse Management System? Au devenit acestea esențiale pentru optimizarea proceselor?

R: Tehnologia a avansat cu pași rapizi și a reușit să vină în ajutorul domeniului în care activăm cu soluții eficiente pentru optimizarea proceselor. ERP și Warehouse Management System sunt două componente importante pentru eficientizarea activităților de recepție, depozitare, colectare și expediere a mărfurilor. Mai mult, gestionarea pe baza soluțiilor IT a resurselor este un pas important pentru procesele interne și oferă un management integrat al proceselor și operațiunilor.

Odată cu finalizarea IPO, avem planuri importante în acest domeniu. Platforma B2B de comerț online,  va permite clienților să urmărească oferta de produse, promoțiile și să efectueze comenzi, ușurând și simplificând procesul de achiziție al acestora. Vom implementa un nou sistem ERP, performant, adaptat nevoilor curente ale companiei și suficient de flexibil pentru a permite integrarea unor funcții și soluții noi, pe măsură ce strategiile de dezvoltare ale Aquila sunt puse în practică. De asemenea, vom face eforturi să automatizăm un procent cât mai mare din operațiunile curente. Vizăm astfel implementarea unui sistem care permite combinarea mai multor comenzi (multi order pickers) de către un singur operator și înlocuirea sistemului convențional de picking (pregătirea mărfurilor) prin terminal RF (frecvențe radio) cu cel de voice și vision picking.

5. Cum arată rezultatele financiare pe 2021 și care sunt așteptările dvs. pentru anul viitor? 

R: Compania a înregistrat în 2020 o cifră de afaceri de 1,8 miliarde de lei, o creștere de 6% față de 2019. În iunie 2021, Aquila înregistra venituri de 901 milioane lei, o creștere de 15% față de S1 2020. Profitul anului 2020 este de aproape 58,4 milioane de lei, în creștere cu 171% față de anul 2019. Toate aceste evoluții ne plasează într-o poziție favorabilă pentru a beneficia de schimbările de pe piață prin concentrarea pe produsele cu valoare adăugată mare, extinderea gamei de produse și acoperirea tuturor canalelor de distribuție.

Noi am crescut peste media pieței și ne așteptăm să avem aceeași evoluție și după listarea de la BVB. Ne bazăm estimările pe experiența pe care o avem în a alege ținte de achiziție potrivite pentru strategia noastră  și pe eficiența crescută adusă de digitalizarea operațiunilor.

6. Care a fost bugetul de investiții în 2021 și cum va arăta acesta în 2022?

R: Așa cum am menționat anterior, am derulat cu succes oferta publică pentru majorarea capitalului social în urma căreia avem 367 de milioane de lei pregătiți pentru investițiile planificate. Vrem să fructificăm inteligent oportunitățile oferite de piață, de aceea aceste sume vor fi utilizate pentru creștere și consolidare.  Astfel, vrem să folosim între 50%-70% din fonduri pentru achiziționarea de companii care dețin branduri importante pe piața bunurilor de larg consum și ale unor companii de distribuție cu portofolii de produse complementare gamei oferite de Aquila.

Apoi, avem în plan să folosim 10%-15% din fonduri pentru capital de lucru, între 10%-15%, pentru proiecte de digitalizare a operațiunilor, îmbunătățirii serviciilor pentru clienți, creșterea trasabilității și productivității și un procent similar pentru dezvoltarea brandurilor proprii și a unora noi. Vizăm consolidarea poziției Aquila în România și Republica Moldova, fără să avem acum planuri imediate care să vizeze alte piețe, însă monitorizam contextul politico-economic al țărilor din jur și eventuale oportunități.

7. Care sunt zonele pe care le vizați, cu precădere, atunci când setați bugetul de investiții?

R: Aquila investește permanent în depozite și în flota auto. Pregătim, de asemenea, și investiții în energia verde. Acordăm o atenție deosebită zonei de ESG, aceasta urmând să fie o componentă majoră din strategia de business pe viitor.

8. Cum apreciați impactul tot mai mare al canalului e-commerce asupra lanțului de distribuție de pe piața locală?

R: Activăm pe toate canalele, așa că putem profita de orice evoluție a pieței. Având în vedere scăderea ponderii comerțului tradițional în comerțul total, cifra de afaceri a Grupului în perioada 2018-2020 a crescut cu o rată de creștere anuală cumulativă (CAGR) de 11,6%. Canalul de retail organizat include peste 4.500 de clienți, principalii clienți sunt hipermarketurile, supermarketurile, lanțurile de magazine cu discount și peste 1.400 de benzinării. În 2020, cifra de afaceri totală a Grupului pe acest canal în România a fost de 743 milioane lei, iar la 30 iunie 2021 era de 363 milioane lei. Prin dezvoltarea unei platforme online B2B, putem spune că Aquila continuă să ofere partenerilor noștri soluții concrete în versiuni clasice și digitale.

Articolul integral: https://revistaprogresiv.ro/revista/2021-12-dec-asf9f7342ufiewrg843r/ paginile 58 - 60

Previous
Previous

Aquila adaugă RAUCH în portofoliul său de branduri globale și va asigura distribuția la nivel național a produselor companiei austriece

Next
Next

Aquila a debutat la Bursa de Valori București în urma celei mai mari Oferte Publice Inițiale derulate pe piața de capital românească